Bouw je eigen Escape Room – Thuis
In sommige delen van het land is het nog zomervakantie en laten we eerlijk zijn … in 2020 zijn gewoon heel veel mensen thuis. Iets met Corona… Je hebt waarschijnlijk alle bordspelletjes al gespeeld. Netflix uitgekeken en de videogame verzameling aangevuld. Ook heb je waarschijnlijk alle mooi plekken in de buurt en omstreken al bezocht. Weet je niet meer wat je moet doen met je kinderen dan heb ik misschien een fantastisch idee? Het spelen van een Escape Room… in eigen huis! Je hoeft niet ver weg te gaan voor het spelen van een leuke Escape Room. En je kunt deze prima zelf bouwen! Omdat ik al vele jaren voor de kinderen in-house Escape Rooms maak d8 ik… laat me eens een blogje schrijven over mijn laatste creatie. Pas dit concept aan naar eigen inzicht, huiselijke indeling en puzzels. Maak het verhaal b.v. wat minder spannend of groot als u jonge kinderen heeft en verander de puzzels naar eigen inzicht. Ja het bouwen kost even wat tijd… maar dat bedoel ik dus. Het is leuk voor ouder en kind.
Een Escape Room is feitelijk een grote puzzel. Door slim te spelen, goed na te denken en een klein beetje geluk moet uw kind (of leuker nog… meerdere kinderen) de uitgang zien te vinden. Dit is natuurlijk altijd fictief… sommige deuren openen door het oplossen van de juist puzzels en sommige middels gevonden sleutels. Als ouder zijnde speel je feitelijk de “tegenpartij”. Jij zorgt ervoor dat je de kinderen in de gaten houdt en de puzzels goed verlopen. Daarnaast kun je het spannender maken door wat spannende muziek op de achtergrond te laten spelen (bluetooth speaker). Ook kun je op de juiste momenten hints en tips geven zodat ze nooit te lang vastzitten. Maar zorg er zeker voor dat het uitdagend is.
De verhaallijn van de Escape Room zoals ik deze gebouwd heb is als volgt:
Het Boevenhuis
De kinderen zitten opgesloten in een huis. Hun kleine zusje (fictief) is echter ook ontvoert… maar deze zit niet in dezelfde kamer. Door een afgeluisterd gesprek van de ontvoerder weten ze dat hun zusje opgesloten zit op de zolder. Wanneer de zolder geopend wordt en de sleutel van de voordeur compleet is kunnen ze, samen met hun zusje uit de Escape Room ontsnappen. Let op, er is echter slechts 2 uur tijd om het zusje te redden. Na 2 uur zal de ontvoerder terug zijn om de kinderen mee te nemen op transport naar een ver land zonder uitzicht op hereniging met hun ouders. De ontvoerder is van huis gegaan om nog wat laatste “boodschappen” te doen. Maar het huis zit op slot. En… zijn de kinderen wel echt alleen in het huis? Kunnen ze binnen 2 uur ontsnappen… of falen ze en worden ze meegenomen door de ontvoerder.
Beginkamer: tuinhuis
Vervolg: tuinhuis (start) en tuin
Vervolg: keuken en huiskamer
Vervolg: wc, hal, 1 kamer boven
Vervolg: 2 andere bovenkamers en de badkamer
Vervolg: voorzolder
We hebben het hier over het uitspelen van 5 gebieden met puzzels in 2 uur tijd. De tijdsverdeling zal ongeveer als volgt zijn:
- Gebied 1: 15 min
- Gebied 2: 30 min
- Gebied 3: 20 min
- Gebied 4: 30 min
- Gebied 5: 15 min
Wanneer je deze tijd aanhoud moet het lukken om binnen 2 uur te ontsnappen.
Escape Room Puzzels
Een Escape Room bestaat voornamelijk uit puzzels. Het leuke van een grote Escape Room is dat voorwerpen uit een bepaalde kamer pas later in het spel aan bod komen en misschien weer vergeten zijn. Als je niet wilt dat je kinderen alle kasten openen dan kun je de locaties waar ze niet mogen zoeken markeren met een plakbandje.
De volgende puzzels moeten opgelost worden:
Puzzel 1 – Cijferpuzzel
Los de volgende puzzel op:
221 = 15
222 = 26
223 = 37
225 = 59
226 =
Antwoord = 70
Puzzel 2 – Cryptische puzzel
Degene die het maakt, die hoeft het niet. Degene die het draagt, houd het niet. Degene die het koopt, wil het niet. Die het heeft, die weet het niet. Wat is dat?
Antwoord:
Antwoord: Een doodskist!
Puzzel 3 – Letterpuzzel
Vindt de ontbrekende letter. Elk fout antwoord kost 2 minuten. Het in 1x juist oplossen geeft 5 extra minuten.
De missende letter is letter T.
Puzzel 4 – Labyrint
Dit is simpelweg een labyrint. Door dit labyrint op te lossen vormt er zich een getal. Dit is een telefoonnummer.
Puzzel 5 – Cryptische puzzel 2
Ik ben groot als ik jong ben, maar ik ben klein als ik oud ben. Wat ben ik?
Antwoord: een kaars
Puzzel 6 – Geest in de spiegel
Door met zeep (oplossing water met een beetje Dreft) een bericht te schrijven op de spiegel (met b.v. een wattenstaafje) kun je een geheim bericht verbergen welke alleen zichtbaar wordt met stoom.
Verdeling van puzzels en voorwerpen
Nu je weet waar de Escape Room zich afspeelt, welke gebieden er zijn en welke puzzels we terug laten komen moet je kijken hoe je deze gaat verdelen over de gebieden. Echter is een belangrijk element in een Escape Room ook het “zoeken” en “puzzelen” en daarom zullen we naast puzzels ook nog wat zoek- en puzzelelementen inbrengen in de kamers. De verdeling van de puzzels in de gebieden is als volgt:
Gebied 1: tuinhuis (start) en tuin
De kinderen zitten geboeid in het tuinhuis en krijgen een geluidsopname te horen van de ontvoerder die uitlegt wat zijn plan is. De kinderen mogen hun blinddoek afzetten. In het tuinhuis zien ze verschillende zaken. Wat opvalt als ze goed kijken is de hamer en de spelregels. Wanneer ze naar buiten lopen zien ze verschillende dingen. Een keukentrap, een touw met een envelop + sleutel. Op het touw staat een vuur tekentje. Daarnaast hangen er 6 zakken met water met daarin briefjes die met plakband vastzitten en in een ander zakje zitten om ze droog te houden. In deze briefjes bevind zich de sleutel van de handboeien. Ze mogen echter maar 1 van de 6 zakjes kapot maken… dus ze kunnen gokken of verder puzzelen tot ze het antwoord gevonden hebben. Alle 6 de zakjes zijn genummerd met letters en daarnaast bevind zich de cijferpuzzel (1). Het zakje met het getal 70 is dus het juiste zakje. Elk fout zakje kost 10 minuten straftijd.
Verder staat er op de keukendeur een slot waarvan ze ook de sleutel moeten vinden. Deze sleutel bevind zich op het schuur dak waar ze met de ladder naartoe moeten. Hiervoor is een hint aanwezig in de tuin waarop staat “Op het dak”. Dit is echter morse code en dus moeten ze deze ontcijferen met de morse code tabel die elders in de tuin hangt. Omdat ze naar het dak moeten klimmen is het dus beter om eerst de boeien los te krijgen!
In de tuin bevindt zich echter ook een ander voorwerp en dat zijn 2 schuimrubber staafjes. Deze zijn later belangrijk.
Boodschappenlijstje
- Spelregels
- Hamer
- Ingesproken of geschreven bericht van de ontvoerder
- Keukentrap
- Touw
- Envelop met spreuk voor glazen pot
- Vuur tekentje
- Plastic zakjes met briefjes (in plastic)
- Cijferpuzzel
- Slot + sleutel
- 2 drijvende objecten (schuimrubber staafjes)
- Blinddoek
- Handboeien + sleutel in waterzak
- Sleutel van boekje in waterzak
- 1 ijsstokje
Uiteraard mag je ook wat spulletjes in de tuin leggen die niets met de Escape Room te maken hebben. Ook een slim idee is het om binnen de escape room wat “makkelijkere” puzzels te verstoppen waarmee ze gratis hints kunnen verdienen. Deze hints kunnen ze dan weer gebruiken voor de moeilijkere puzzels.
Gebied 2: keuken en huiskamer
Nu zijn de kinderen binnengedrongen in het boevenhuis. Ze hebben toegang tot de keuken en de woonkamer. De deur naar de hal is voorzien van een slot. De bijbehorende sleutel is echter wat lastig te vinden. Deze is namelijk verstopt en zit in een doosje met cijferslot. Dus eerst moet het doosje gevonden worden en daarna nog de juiste cijfers + combinatie. Deze cijfers zijn eveneens verstopt. Alle cijfers moeten dus ook gevonden worden. Om de juiste combinatie te vinden moeten ze echter een paar puzzels oplossen. De cryptische puzzel (2). Bij het juist oplossen bevind zich in de envelop de positie van cijfer 1 + 2, en de letterpuzzel (3) waarna in de envelop positie 3 + 4 vrijgegeven wordt.
In de keuken en in de huiskamer bevinden zich ook een aantal andere voorwerpen die pas later in het spel interessant worden. Het is zaak van de kinderen om deze te onthouden.
- Batterijen
- Telefoon (met pincode)
- Laptop met wachtwoord
- Schaar met om de oven een hangslot (kan dus niet gebruikt worden zonder het hangslot te openen)
- Veel “lege” vellen (waar de laptopcode op staat)
- Pen en papier (handig om dingen te noteren)
*Tip – leg ook wat spullen weg die helemaal geen betekenis in het spel hebben om verwarring te veroorzaken. Je kunt ook wat hints wegleggen zoals verschillende afbeeldingen waarvan 1 een doodskist is (het antwoord van de cryptische puzzel).
Boodschappenlijstje
- Slot + sleutel
- Batterijen
- Telefoon met pincode
- Laptop met wachtwoord (boevenhuis)
- Schaar + hangslot
- ”lege vellen papier”
- Pen en papier
- Briefje met “Gebruik om belangrijke zaken te noteren” en leg bij pen en papier
- Doosje
- Cijferslot
- Uitgeprinte cijfers + cijferpad om ze op te leggen
- Cryptische puzzel
- Letter puzzel
- Brief van de ontvoerder met meer snode plannen (voor de spanning)
- 2 ijsstokjes
Gebied 3: wc, hal, 1 kamer boven
Nu komen de kinderen in het volgende gebied met de hal, de wc en 1 toegankelijke bovenkamer. De rest is afgezet met touw waarop het tekentje van een schaar afgebeeld staat. Dit is de schaar die in de huiskamer lag met het slot. Het is dus nu zaak om het sleuteltje van het slot te vinden. Het sleuteltje is echter niet heel moeilijk te vinden… want deze zit in een glazen pot. Deze pot bevat zelf echter ook bericht.
“Alleen de spreuk die met vuur verkregen wordt kan deze magische pot openen…”
Het is dus de bedoeling dat de kinderen op zoek gaan naar de aansteker om zodoende buiten het touw door te kunnen branden. Wanneer dat gedaan is moeten ze deze spreuk opnoemen om de pot te openen:
“In deze pot zit een geit, die je in de billen bijt. Maar mij heeft hij niet gebeten, want ik heb hem op z`n kop gescheten.”.
Nu kunnen de kinderen de sleutel bemachtigen om vervolgens het slot van de schaar te openen en te gebruiken op de touwen.
Binnen deze ruimte bevind zich echter nog een ander spel. Dit is een puzzel (een geknipte hint) en als deze in elkaar staat zullen ze lezen:
”Alle 8 delen vormen de voordeursleutel…”
Let op, je mag de puzzelstukken bij elkaar leggen of verdelen over de verschillende gebieden.
Er bevind zich echter ook nog een andere envelop met een cryptische puzzel (5). Als ze deze oplossen krijgen ze een kaars (aansteker hebben ze al). Dit is extra handig in de volgende ruimte.
Bij de voordeur staat een plakbandautomaat om later de voordeursleutel aan elkaar te plakken.
Verder kun je uiteraard weer random zooi wegleggen.
Boodschappenlijstje
- Touw
- Tekentje van een schaar
- Glazen pot + sleutel van slot van schaar
- Tekst: “Alleen de spreuk die met vuur verkregen wordt kan deze magische pot openen…”
- Aansteker
- Cryptische puzzel
- Kaars
- Plakbandautomaat
- Puzzel met tekst ”Alle 8 delen vormen de voordeursleutel…”
- 1 ijsstokje
Gebied 4: 2 andere bovenkamers en de badkamer
Maak deze kamers zo donker mogelijk. Zorg ook dat de stroom van dit gebied af is. Dit is een donker gebied. De kaars kan helpen maar is niet essentieel.
De kinderen beschikken nu over 2 extra kamers en de badkamer. De toegang tot de zolder wordt versperd met ijzeren kettingen met het teken van een zaag. De zaag (afbeelding) zit echter in een boekje welke afgesloten is met een slotje (ook hiervan moeten ze de sleutel vinden). De sleutel van dit slotje bevind zich echter buiten in de andere waterzakjes. Dit weten de kinderen echter niet. In dit gebied bevinden zich een aantal extra voorwerpen.
Een stenen pot met een hamertje erop. Deze mogen ze met de hamer uit het tuinhuis kapot slaan. Vervolgens komen hier 2 hint uit, namelijk hoe ze de sleutel tot het slot van het boekje kunnen vinden en wat de unlock code voor de telefoon is:
“De sleutel tot het slot bevind zich in een waterzak… welke dat is… dat is voor jou een vraag… Het antwoord ligt aan de andere kant van het bad”.
En:
“De code voor het “Global System for Mobile communications” is 334455”.
Bij het bad ligt een steen en een klein houten plankje. Door het houten plankje op de schuimrubber staafjes (buiten) te bevestigen kan de steen naar de overkant worden gevaren. Als dat goed gebeurt is krijgen de kinderen het nummer van het zakje (60).
“60 is de sleutel tot het geheime boek”.
De kinderen kunnen nu toegang krijgen tot de laatste ruimte, de voorzolder…
In dit gebied is echter nog meer te vinden. Zo is er ook nog een labyrint te vinden. Door deze goed op te lossen vormt er zich een telefoonnummer welke ze moeten bellen om een code te verkrijgen (regel hiervoor familie, vrienden of kennissen). Door het nummer te bellen met de telefoon beneden krijgen ze weer een code. Spreek vooraf af wie er gebeld mag worden en wat de code is.
Ook kunnen de kinderen in dit gebied de zaklamp (blacklight) vinden. Deze mist echter nog batterijen. Deze lagen in de huiskamer. Wanneer ze de batterijen erin doen hebben ze een goede zaklamp en blacklight en kunnen ze op weg naar de zolder.
Vul zoals eerder aangegeven eventueel aan met makkelijkere puzzels zodat er gratis hints te verdienen zijn:
Boodschappenlijstje
- Ijzeren kettingen
- Afbeelding van een zaag
- Boekje met slot
- Stenen pot
- Teken van een hamer
- Tekst: “De sleutel tot het slot bevind zich in een waterzak… welke dat is… dat is voor jou een vraag… Het antwoord ligt aan de andere kant van het bad”.
- Steen met houten plankje
- Tekst: “60 is de sleutel tot het geheime boek”
- Labyrint
- Spiegel met zeep = pincode telefoon
- Blacklight zaklamp
- 2 ijsstokjes
Gebied 5: voorzolder
Binnen dit gebied bevind zich ook de zolderdeur. Deze is echter beschermt met 8 sloten. Er hangt een bord bij:
”Goede beveiliging is belangrijk. Er zijn hier 8 locaties waar je een code op kunt geven. Slechts 2 zijn er juist. Je kunt de 2 goede locaties nooit raden… zwart licht bestaat immers ook niet!”
Door met het blacklight op deze sloten te schijnen wordt zichtbaar welke 2 locaties de juiste locaties zijn. Op deze 2 locaties moet een wachtwoord opgegeven worden. Het eerste wachtwoord heet “telefooncode” en is de code die ontvangen is door te bellen met het 06 nummer uit het labyrint. Het volgende heet “laptopcode” en is de code die verkregen is uit de wallpaper op de laptop. De laptopcode is echter nog niet gevonden. Door met het blacklight beneden op de tafel met “blanco vellen” te schijnen verschijnt de code voor de laptop.
Als deze goed zijn kan deze deur geopend worden en redden ze hun zusje.
Ook hangt er een bord met:
”Ontsnappen lukt nooit! De voordeur is immers stevig op slot!”
Als het goed is heb je in de kamers ook 8 ijsstokjes gelegd met verschillende letters. Door deze 8 in de juiste volgorde te leggen vormt zich het woord “voordeur sleutel”. Wanneer de stokjes met plakband vastgemaakt zijn en tegen de voordeur aangehouden worden zijn ze ontsnapt.
Lukt dit binnen 2 uur?
Boodschappenlijstje
- 8 cijfersloten
- Tekst: ”Goede beveiliging is belangrijk. Er zijn hier 8 locaties waar je een code op kunt geven. Slechts 2 zijn er juist. Je kunt de 2 goede locaties nooit raden… zwart licht bestaat immers ook niet!”
- 1 cijferslot met een cirkel en het woordje “telefooncode”
- 1 cijferslot met een cirkel en het woordje “laptopcode”
- Tekst: ”Ontsnappen lukt nooit! De voordeur is immers stevig op slot!”
- 2 ijsstokjes
Welke materialen moet je allemaal regelen
Bovenstaande boodschappenlijstje laten heel duidelijk zien wat we per gebied nodig hebben. Wanneer je alle boodschappenlijstjes per gebied bij elkaar optellen + een aantal extra zeken dan kom je uit op onderstaande totaal materialen lijst. Dikke tip – loop ook eens langst de Kringloper of Action voor artikelen. Je kunt het namelijk zo gek en zo duur maken als je zelf wilt en daar koop je fantastische Escape Room items voor een prikkie!
- Bluetooth Speaker (voor spannende muziek)
- Opgenomen boodschap van de ontvoerder
- Klok met de tijd die afloopt
- Handboeien + sleutels
- Hamer
- Boterhammenzakjes (6) + cijfers (60, 61, 69, 70, 72, 80, 100)
- Schuimrubber staafjes of andere objecten die kunnen drijven
- Touw
- Enveloppen
- Doosje met 4-cijferig cijferslot + uitgeprinte cijfers (1-9)
- Telefoon + beltegoed
- Meewerkende ouders, familie of vrienden
- Hangslot
- Schaar
- Touw
- Glazen pot
- Afbeelding van labyrint
- Kaars
- Aansteker
- Steen (of iets anders zwaars)
- Houten plankje
- Stenen (spaar)pot
- Pen en papier
- 8 ijsstokjes
- Plakbandautomaat
- Laptop
- Aansteker
- Blacklight zaklamp
- Blacklight stiften
- ijzeren kettingen
Spelregels
Spreek voor je gaat spelen een aantal belangrijke spelregels af met elkaar. De spelregels die ik altijd afspreek zijn als volgt:
1. Het is verboden om in de kasten en lades te komen. Overige voorwerpen die voorzien zijn van plakband (of speciale stickers) zijn off-limit.
2. Sommige puzzels moet je oplossen om een voorwerp te verkrijgen. Dit voorwerp is niet altijd meteen zichtbaar en wordt gegeven door de spelbegeleider.
3. Forceer niets en maak niks kapot. Natuurlijk kun je alles kapot krijgen. Het is de bedoeling om op de juiste manier dingen te ontgrendelen en niet met grof geweld.
4. Je mag alleen voorwerpen gebruiken die aangegeven staan. Heb je b.v. een touwtje met vuur dan mag dit touwtje alleen met vuur worden doorgebrand en niet met een eerder gevonden schaar worden doorgeknipt.
5. Sommige puzzels (waar dit aangegeven is) kunnen een tijdsvermeerdering of vermindering teweeg brengen. Bij het in 1x goed oplossen krijgen ze b.v. 5 min extra. Bij de eerste of tweede fout kunnen er 5 min in mindering worden gebracht. Dit om “dom proberen” te voorkomen en “slim spelen” te bevorderen.
6. Eigen computers en telefoons mogen niet gebruikt worden.
7. Alleen Escape Room spullen mogen gebruikt worden om de puzzels op te lossen.
8. In de kamers waar de lichten uit zijn, mogen deze niet aangedaan worden.
Conclusie
Ik weet het… dit type post hoort eigenlijk niet helemaal op mijn blog thuis toch? Tuurlijk wel… want het is immers mijn eigen blog 🙂 En ook al heeft dit niet zo heel veel te maken met computers of digitale security… diep van binnen blijven we allemaal kinderen. En puzzels zijn altijd leuk. Als je werkzaam bent binnen de digitale security dan weet je dat. Wij zijn immers heel vaak met verschillende puzzels bezig!
Hopelijk vond je deze post toch leuk om te lezen… en misschien (als je kinderen hebt) inspireert het je wel om zelf een Escape Room te bouwen. Want een Escape Room doen is leuk… maar er een bouwen en je kinderen ervan zien genieten is nog veel leuker. Wij hebben deze Escape Room laten spelen tegen de schemering en tegen het einde van het spel was het al donker. Dat maakt het allemaal nog spannender en ik weet zeker… over 30 jaar herinneren ze zich dit spel nog.
❤ Pls… as usual. Deel s.v.p. verder op andere kanalen zoals je eigen website, social media of geef hem een dikke like! En… ben je echt heel lief… dan mag je natuurlijk ook altijd iets doneren middels de donatiebutton op deze pagina. Maar… dat is alleen als je dus echt heel lief bent! Dankjewel! ❤