Algemene voorwaarden
Documentnummer: JB-X01-NL
Datum laatste update: 22 november 2022
Waarom deze algemene voorwaarden?
Beste relatie,
Wij vinden het belangrijk dat u tevreden bent met hetgeen wij u leveren. Wij hanteren twee basisbeginselen: Wij doen wat wij beloven en wij beloven u wat wij kunnen waarmaken.
Indien u van mening bent dat wij niet hebben gehandeld conform deze twee basisbeginselen, vernemen wij dat graag van u. Wij proberen dan – in overleg met u – een oplossing te vinden die in redelijkheid zo goed mogelijk past bij uw wensen en onze mogelijkheden. Dat lukt eigenlijk altijd.
Lukt dat niet, dan is het belangrijk dat u en wij begrijpen op welke formele afspraken we kunnen terugvallen. Deze formele afspraken hebben we vastgelegd in deze algemene voorwaarden.
De algemene voorwaarden van Jarno Baselier zijn gebaseerd op de algemene voorwaarden zoals die in Nederland veel gebruikt worden om de voorwaarden af te spreken waarmee Offensive Security goederen en diensten worden geleverd.
Bedankt voor het vertrouwen dat u in ons stelt.
Het team van Jarno Baselier
1.0 E-mail: Email Disclaimer
De informatie verzonden in de e-mails van Opdrachtnemer is uitsluitend bestemd voor de geadresseerde(n). Gebruik van deze informatie door anderen, alsmede openbaarmaking, vermenigvuldiging, verspreiding en verstrekking ervan aan derden, is zonder toestemming van Opdrachtnemer niet toegestaan. Opdrachtnemer aanvaardt geen aansprakelijkheid voor schade, van welke aard ook, die verband houdt met de risico’s verbonden aan het elektronisch verzenden van berichten.
2.0 Algemeen
Op elke vorm van binding of contact met Opdrachtnemer (www.jarnobaselier.nl en geallieerde websites) zijn onderstaande algemene voorwaarden van kracht. Lees deze altijd goed door alvorens u akkoord gaat met deze voorwaarden. Als u akkoord gaat zijn beide partijen (Opdrachtgever en Opdrachtnemer) verplicht te voldoen aan deze voorwaarden.
3.0 Definities
In deze algemene voorwaarden worden de hiernavolgende termen in de navolgende betekenis gebruikt, tenzij uitdrukkelijk anders is aangegeven.
Opdrachtnemer:
Jarno Baselier, zijn medewerkers en eventuele derden zullen we in deze algemene voorwaarden scharen onder de noemer “Opdrachtnemer”. Alle onder de “Opdrachtnemer” vallende personen zoals medewerkers en derden werken in opdracht van Jarno Baselier en werken onder dezelfde rechten voor Opdrachtgever. Verklaringen van toepassing op “Opdrachtnemer” zijn dus van toepassing op al deze personen.
Overeenkomst:
De overeenkomst tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever op grond waarvan Opdrachtnemer een dienst levert.
Dienst:
De specifieke dienst die Opdrachtnemer met Opdrachtgever overeenkomt, zoals vermeld in de overeenkomst.
Eindapparatuur:
De apparatuur en eventuele bijbehorende programmatuur van Opdrachtnemer die aan Opdrachtgever wordt aangeboden.
Netwerk:
De overdrachtsapparatuur zoals bijvoorbeeld de routeringsapparatuur en andere technische middelen die de overdracht mogelijk maken van signalen tussen Aansluit- punten via kabels, radiogolven, optische middelen of andere elektromagnetische middelen.
4.0 Algemeen
1. Deze voorwaarden gelden voor iedere aanbieding, offerte en overeenkomst tussen Opdrachtnemer en zijn Opdrachtgever voor zover van deze voorwaarden niet door beide partijen uitdrukkelijk en schriftelijk is afgeweken.
2. De onderhevige voorwaarden zijn eveneens van toepassing op alle overeenkomsten met Opdrachtnemer, voor de uitvoering waarbij derden worden betrokken.
3. De toepasselijkheid van eventuele inkoop of andere voorwaarden van Opdrachtgever wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen.
4. Indien één of meerdere de bepalingen in deze algemene voorwaarden nietig zijn of vernietigd mochten worden blijven de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden volledig van toepassing. Opdrachtnemer en Opdrachtgever zullen dan in overleg treden ten einde nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige c.q. vernietigde bepalingen overeen te komen, waarbij indien en voor zoveel mogelijk het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepaling in acht worden genomen.
5.0 Aanbiedingen en offertes
1. Alle aanbiedingen van Opdrachtnemer zijn vrijblijvend, Opdrachtnemer houdt alle rechten in handen om deze naar eigen inzicht aan te passen.
2. De door Opdrachtnemer gemaakte offertes zijn vrijblijvend; zij zijn geldig gedurende 14 dagen, tenzij anders aangegeven. Opdrachtnemer is slechts aan de offertes gebonden indien de aanvaarding hiervan door de wederpartij schriftelijk binnen 30 dagen worden bevestigd, tenzij anders aangegeven.
3. De prijzen in de genoemde aanbiedingen en offertes zijn exclusief BTW en andere heffingen van overheidswege, alsmede exclusief eventuele in het kader van de overeenkomst te maken kosten, waaronder verzend- en administratiekosten, tenzij anders aangegeven.
4. Indien de aanvaarding (op enig eventueel ondergeschikte punt) afwijkt van het in de offerte opgenomen aanbod is Opdrachtnemer daaraan niet gebonden. De overeenkomst komt dan niet in overeenstemming met deze afwijkende aanvaarding tot stand, tenzij Opdrachtnemer anders aangeeft.
5. Een samengestelde prijsopgave verplicht Opdrachtnemer niet tot het verrichten van (een gedeelte van) de opdracht tegen een overeenkomstig deel van de opgegeven prijs.
6. Aanbiedingen of offertes gelden niet automatisch voor toekomstige opdrachten.
6.0 Tot stand komen van een Overeenkomst
1. Tenzij anders is bepaald, komt een overeenkomst tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever eerst tot stand: * vanaf de dag van ondertekening van de overeenkomst door partijen, of; * vanaf de datum dat Opdrachtnemer de aanvraag van een dienst van Opdrachtgever en eventuele bijzondere afspraken schriftelijk heeft aanvaard dan wel bevestigd, of; * vanaf het moment dat Opdrachtnemer met de uitvoering van de opdracht is begonnen.
2. De overeenkomst of aanvraag van de dienst dient ondertekend te worden door een daartoe bevoegde vertegenwoordiger van Opdrachtgever.
3. Opdrachtnemer kan altijd een bewijsstuk verlangen, waaruit de vertegenwoordigingsbevoegdheid blijkt van de vertegenwoordiger van Opdrachtgever.
7.0 Leveren van de dienst
1. Na de totstandkoming van de overeenkomst zal Opdrachtnemer zo spoedig mogelijk de dienst leveren. Opdrachtnemer houdt daarbij rekening met redelijke wensen van Opdrachtgever. De door Opdrachtnemer opgegeven levertijden zijn nimmer uiterlijke termijnen, tenzij uitdrukkelijk anders schriftelijk is overeengekomen als “fatale leverdatum”.
2. Opdrachtnemer zal de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en in overeenstemming met de eisen van goed vakmanschap uitvoeren.
3. Indien en voor zover een goede uitvoering van de overeenkomst dit vereist, heeft Opdrachtnemer het recht bepaalde werkzaamheden te laten verrichten door derden.
4. Opdrachtgever draagt er zorg voor dat alle gegevens, waarvan Opdrachtnemer aangeeft dat deze noodzakelijk zijn of waarvan Opdrachtgever redelijkerwijs behoort te begrijpen dat deze noodzakelijk zijn voor de levering van de dienst, tijdig aan Opdrachtnemer worden verstrekt. Indien de voor de uitvoering van de overeenkomst benodigde gegevens niet tijdig aan Opdrachtnemer zijn verstrekt, heeft Opdrachtnemer het recht de (op)levering van de dienst op te schorten en / of de uit de vertraging voortvloeiende extra kosten volgens de gebruikelijke tarieven aan Opdrachtgever in rekening te brengen.
5. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, doordat Opdrachtnemer is uitgegaan van door Opdrachtgever verstrekte onjuiste en / of onvolledige gegevens.
6. Indien is overeengekomen dat de overeenkomst in fasen zal worden uitgevoerd kan Opdrachtnemer de uitvoering van die onderdelen die tot een volgende fase behoren opschorten tot dat Opdrachtgever de resultaten van de daaraan voorafgaande fase schriftelijk heeft goedgekeurd en de voorgaande fase heeft betaald.
7. Indien door Opdrachtnemer of door Opdrachtnemer ingeschakelde derden in het kader van de opdracht werkzaamheden worden verricht op de locatie van Opdrachtgever of een door Opdrachtgever aangewezen locatie, draagt Opdrachtgever kosteloos zorg voor de door die medewerkers in redelijkheid gewenste faciliteiten.
8. Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer voor aanspraken van derden, die in verband met de uitvoering van de overeenkomst schade lijden en welke aan Opdrachtgever toerekenbaar is.
9. De door derde uitgevoerde werkzaamheden vallen onder verantwoordelijkheid van opdrachtnemer en worden uitgevoerd onder deze bepalende algemene voorwaarden.
8.0 Gebruik van identificatiegegevens
1. Opdrachtnemer zal identificatiegegevens zoals (maar niet beperkt tot) adresseringsgegevens uitsluitend aan Opdrachtgever ter beschikking stellen voor gebruik van de dienst. Opdrachtgever zal zorgvuldig om gaan met deze identificatie- gegevens, adresseringsgegevens en/of codes. Opdrachtgever zal bij verlies, diefstal en/of andere vormen van onregelmatig gebruik Opdrachtnemer direct hiervan in kennis stellen, zodat partijen passende maatregelen kunnen nemen.
2. Indien redelijkerwijs kan worden vermoed dat vanwege Opdrachtgever misbruik is gemaakt van de identificatiegegevens van Opdrachtnemer, kan Opdrachtnemer Opdrachtgever aanwijzingen geven, die uitgevoerd dienen te worden.
3. Indien blijkt dat Opdrachtgever misbruik heeft gemaakt van de identificatiegegevens dan wel dat Opdrachtgever geen gehoor heeft gegeven aan de aanwijzingen als bedoeld in het vorige lid, is Opdrachtgever direct in verzuim en schadeplichtig jegens Opdrachtnemer.
4. Opdrachtnemer is verplicht om alle identificatiegegevens en naar opdrachtgever herleidbare gegevens te verwijderen binnen 12 maanden na uitvoering van de opdracht. Deze gegevens dienen tijdelijk bewaard te blijven voor audits en worden door opdrachtnemer zo spoedig mogelijk verwijderd. Dit betekend dat opdrachtnemer resultaten en uitkomsten na verwijdering niet meer met opdrachtgever kan overleggen.
5. Opdrachtnemer en opdrachtgever zorgen beide voor een veilige opslag van elkaars identificatiegegevens zoals persoonsgegevens en authenticatiegegevens. Onder een veilig opslag verstaan we methodes die gebruikelijk zijn voor een veilig opslag zoals wachtwoordkluizen en cloud omgevingen met minimaal MFA beveiliging.
9.0 Gebruik van de dienst
1. Het is Opdrachtgever niet toegestaan de dienst te weder verkopen en/of te weder verhuren of aan derden al dan niet tegen vergoeding in gebruik te geven, tenzij anders is overeengekomen.
2. Opdrachtgever dient ervoor zorg te dragen dat hij de dienst en de daarbij behorende apparatuur zorgvuldig gebruikt. Opdrachtgever zal de door Opdrachtnemer gegeven aanwijzingen voor het gebruik van de dienst en de daarbij behorende eindapparatuur in acht nemen.
3. Het is Opdrachtgever niet toegestaan apparatuur of programmatuur te gebruiken, waardoor schade kan ontstaan aan de dienst, aan Opdrachtnemer of aan een derde, of waardoor een storing in de dienst kan ontstaan.
4. Opdrachtgever geeft alle rechten aan Opdrachtnemer voor het goed uitvoeren van de afgenomen dienst. Opdrachtnemer zal acties meestal in overleg uitvoeren. Indien dit niet praktisch is of de dienst niet ten goede komt zal Opdrachtnemer deze beslissing eigenhandig maken.
5. Opdrachtgever vertrouwt erop dat Opdrachtnemer zijn uiterste best doet voor het uitvoeren van de dienst. Indien de dienst faalt is Opdrachtnemer op geen enkele manier aansprakelijk voor eventueel geleden schade. Opdrachtnemer voert zijn dienst uit naar eer en geweten. Wij verwachten van Opdrachtgevers dat ze naar redelijkheid handelen.
10.0 Gebruik van netwerken
1. Opdrachtgever kan gebruik maken van netwerken die direct en indirect verbonden zijn met het netwerk van Opdrachtnemer. Hiervoor geldt de voorwaarde dat, zodra Opdrachtgever zich toegang verschaft tot het netwerk van een derde, hij zich zal houden aan de wettelijke en overige voorwaarden, die op dat moment gelden voor het gebruik van dat netwerk.
2. Van Opdrachtnemer kan redelijkerwijs niet worden verlangd, dat de in lid 1 genoemde voorwaarden aan Opdrachtgever ter hand worden gesteld.
3. Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer tegen elke aansprakelijkheid voortvloeiend uit niet nakoming van het in lid 1 bepaalde.
4. Opdrachtgever zal geen verstoring van het functioneren van het netwerk van Opdrachtnemer, netwerk(en) van derde(n) en/of de koppeling tussen deze netwerken door (de inhoud van) het data- verkeer of door een handelen en/of nalaten van Opdrachtgever veroorzaken.
5. Indien naar het redelijk oordeel van Opdrachtnemer een gevaar ontstaat voor het functioneren van het netwerk van Opdrachtnemer en/of van de dienstverlening aan klanten van Opdrachtnemer zoals, maar niet uitsluitend, door spammail, open relay, portscan of hacken door Opdrachtgever en/of vanwege Opdrachtgever, kan Opdrachtnemer Opdrachtgever aanwijzingen geven, die binnen de gestelde termijn uitgevoerd dienen te worden.
6. Opdrachtgever is zonder nadere ingebrekestelling direct in verzuim, indien geen gehoor wordt gegeven aan de aanwijzing, als bedoeld in het vorige lid en/of indien (de inhoud van) het dataverkeer of het handelen en/of nalaten van Opdrachtgever direct een verstoring blijkt op te leveren voor het functioneren van het netwerk van Opdrachtnemer, netwerken van derden dan wel de koppeling tussen deze netwerken.
11.0 Dataverkeer van Opdrachtgever
1. Indien blijkt dat op de website van Opdrachtgever informatie wordt aangeboden waarmee inbreuk gemaakt wordt of kan worden gemaakt op de rechten van derden of waardoor anderszins onrechtmatig wordt gehandeld, is Opdrachtnemer gerechtigd, zonder aankondiging of overleg met de Opdrachtgever, de dienst welke aan het netwerk van Opdrachtnemer is verbonden, met onmiddellijke ingang af te sluiten of eventueel belastende informatie met onmiddellijke in- gang van dat systeem te verwijderen.
2. Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer tegen elke aansprakelijkheid jegens derden in verband met (de inhoud van) het dataverkeer afkomstig van of in opdracht van Opdrachtgever.
12.0 dienstverlening en onderhoud
1. Opdrachtnemer garandeert op geen enkele wijze dat de dienst die zij levert geschikt is voor enig doel, noch geeft zij enige andere garanties af anders dan genoemd in de (schriftelijke) overeenkomst of in deze voorwaarden.
2. De kosten van de storingsopheffing in de dienst komen voor rekening van Opdrachtnemer, tenzij: * Opdrachtgever onoordeelkundig gebruik heeft gemaakt van de dienst; * Opdrachtgever in strijd met de overeenkomst of de algemene voorwaarden heeft gehandeld betreffende het gebruik van de dienst; * de storing anderszins aan Opdrachtgever toegerekend kan worden. De kosten die voor rekening van Opdrachtnemer komen zijn de kosten die gemaakt zijn om de storing te verhelpen. Opdrachtnemer kan niet aansprakelijk worden gesteld voor eventuele schade of verlies die u geleden heeft door toedoen van de storing, behalve als de storing moedwillig en zonder relevant bewijs is opgezet.
13.0 Privacy
1. Opdrachtnemer zal haar verplichtingen volgens de privacy wetgeving naleven.
2. Opdrachtgever verleent Opdrachtnemer toestemming om gegevens van Opdrachtgever die noodzakelijk zijn voor het (doen) leveren van de dienst, te verstrekken aan haar gelieerde ondernemingen.
3. Voor elke dienst vereisen wij een ondertekende “Vrijwaringsverklaring” waarin eveneens de verplichtingen vermeld staan m.b.t. privacy en geheimhouding.
14.0 Wijziging van de overeenkomst
1. Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat het voor een behoorlijke uitvoering noodzakelijk is om de te verrichten werkzaamheden te wijzigen of aan te vullen, is Opdrachtnemer gerechtigd die aanpassingen en aanvullingen toe te passen. De kosten daarvoor komen voor rekening van Opdrachtgever.
2. Indien partijen overeenkomen dat de overeenkomst wordt gewijzigd of aangevuld, kan het tijdstip van voltooiing van de uitvoering daardoor worden beïnvloed. Opdrachtnemer zal Opdrachtgever zo spoedig mogelijk hiervan op de hoogte stellen.
3. Indien de wijziging van of aanvulling op de overeenkomst financiële en / of kwalitatieve consequenties zal hebben, zal Opdrachtnemer Opdrachtgever hierover tevoren inlichten.
4. Indien een vast honorarium is overeengekomen zal Opdrachtnemer daar bij aangeven in hoeverre de wijziging of aanvulling van de overeenkomst een overschrijding van dit honorarium tot gevolg heeft.
15.0 Contractduur; uitvoeringstermijn
1. De overeenkomst tussen Opdrachtnemer en een Opdrachtgever wordt aangegaan voor de in de offerte vermelde periode, tenzij uit de aard van de overeenkomst anders voortvloeit en partijen uitdrukkelijk en schriftelijk anders overeenkomen.
2. Is binnen de looptijd van de overeenkomst voor de voltooiing van bepaalde werkzaamheden een termijn overeengekomen, dan beïnvloed dit niet de einddatum van de lopende overeenkomst.
16.0 Grensoverschrijdend gegevensverkeer
1. Indien Opdrachtgever door het gebruik van de dienst gegevens, persoonsgegevens, informatie en/of computerprogramma’s over nationale grenzen worden getransporteerd, vrijwaart Opdrachtgever Opdrachtnemer tegen elke aansprakelijkheid jegens derden in geval de gegevens, persoonsgegevens, informatie en/of computer- programma’s worden uitgevoerd in strijd met de geldende wettelijke voorschriften of verdragen in Nederland en/of van het land van uitvoer.
17.0 Wijziging en verhuizing
1. Wijziging van het factuur- en/of vestigingsadres en overige administratieve gegevens dienen zo spoedig mogelijk schriftelijk of op een andere door Opdrachtnemer aangegeven wijze aan Opdrachtnemer te worden mede gedeeld.
2. Wijziging of verhuizing van een dienst dient schriftelijk of op een andere door Opdrachtnemer aangegeven wijze bij Opdrachtnemer te worden aangevraagd. Opdrachtnemer kan bij wijziging en verhuizing van een dienst kosten in rekening brengen.
18 .0 Wijziging van Opdrachtnemer dienst eigenschappen
1. Opdrachtnemer is gerechtigd de technische eigenschappen van een dienst te wijzigen zowel tijdens of na afloop van een overeenkomst. Opdrachtnemer moet aanpassingen schriftelijk communiceren aan de klant alsmede de gevolgen die deze aanpassing met zich mee brengt op technisch, administratief en financieel vlak
19.0 Honorarium
1. Partijen kunnen bij het tot stand komen van de overeenkomst een vast honorarium overeenkomen.
2. Indien geen vast honorarium wordt overeengekomen, zal het honorarium worden vastgesteld op grond van werkelijk bestede uren. Het honorarium wordt berekend volgens de gebruikelijke uurtarieven van Opdrachtnemer, geldende voor de periode waarin de werkzaamheden worden verricht, tenzij een daarvan afwijkend uur- tarief is overeengekomen.
3. Het honorarium en eventuele kostenramingen zijn exclusief BTW in Euro’s.
4. Bij opdrachten met een looptijd van meer dan 1 maand zullen de verschuldigde kosten periodiek in rekening worden gebracht.
5. Indien Opdrachtnemer met Opdrachtgever een vast honorarium of uur- tarief overeenkomt, is Opdrachtnemer gerechtigd tot verhoging van dit honorarium of tarief indien de voorwaarden of inhoud van de opdracht veranderen.
6. Opdrachtnemer is deze voortvloeien uit de gerechtigd kostprijsstijgingen, ook wanneer wet of door derden gehanteerde tarieven worden veroorzaakt, door te berekenen.
7. Indien sprake is van door Opdrachtgever periodiek te betalen bedragen, is Opdrachtnemer gerechtigd, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders overeengekomen is, per kwartaal op de eerste dag van dat kwartaal de geldende prijzen en tarieven aan te passen mits Opdrachtnemer Opdrachtgever uiterlijk 14 dagen voor het begin van het betreffende kwartaal schriftelijk van de beoogde aanpassing in kennis heeft gesteld. Indien Opdrachtnemer de geldende prijzen en tarieven wenst te verlagen is Opdrachtnemer gerechtigd deze verlaging direct door te voeren.
8. Indien Opdrachtnemer namens Opdrachtgever een overeenkomst heeft gesloten met een derde en die derde verhoogt haar tarieven is Opdrachtnemer gerechtigd die tariefsverhoging per direct door te voeren.
9. Bovendien mag Opdrachtnemer het honorarium verhogen wanneer tijdens de uitvoering van de werkzaamheden blijkt dat de oorspronkelijk overeengekomen dan wel verwachte hoeveelheid werk in zodanige mate onvoldoende werd geschat bij het sluiten van de overeenkomst, en zulks niet toerekenbaar is aan Opdrachtnemer, dat in redelijkheid niet van Opdrachtnemer mag worden verwacht de overeengekomen werkzaamheden te verrichten tegen het oorspronkelijk overeengekomen honorarium.
10. Opdrachtgever is in geval van prijsstijging gerechtigd de overeenkomst te ontbinden indien het honorarium of tarief wordt verhoogd binnen drie maanden na het aangaan van de overeenkomst. Na overeenkomst van deze periode is Opdrachtgever slechts gerechtigd de overeenkomst te ontbinden indien de verhoging meer dan 10% bedraagt. Opdrachtgever is niet gerechtigd tot ontbinding indien de verhoging van het honorarium of tarief voortvloeit uit een bevoegdheid in gevolge de wet of na aanleiding van extra gegeven eisen of wensen.
11. Opdrachtnemer kan naast de overeengekomen prijzen kosten in rekening brengen voor door Opdrachtgever aangevraagde administratieve handelingen zoals (maar niet beperkt tot) opvragen specificaties van nota’s, contract overneming, wijziging tenaamstelling en daarmee vergelijkbare verrichtingen etc.
12. Voor zover de overeengekomen vergoedingen zijn gerelateerd aan een bepaalde periode en niet over een volledige periode verschuldigd zijn, kan Opdrachtnemer per kalenderdag een bedrag naar ratio in rekening brengen.
20.0 Betaling
1. De vergoedingen voor de dienst zijn verschuldigd vanaf de mededeling van Opdrachtnemer dat deze betaald moet worden. Deze mededeling moet zijn in de vorm van een factuur.
2. Betaling dient te geschieden binnen 14 dagen na factuurdatum, op een door Opdrachtnemer aan te geven wijze in de valuta waarin is gedeclareerd. Als moment van betaling geldt het moment dat het verschuldigde bedrag door Opdrachtnemer is ontvangen.
3. Indien Opdrachtgever in gebreke blijft in de betaling binnen de termijn van 14 dagen dan is Opdrachtgever van rechtswege in verzuim zonder nadere in gebreke stelling. Opdrachtgever is dan een rente verschuldigd van 10% per maand, tenzij de wettelijke rente hoger is in welk geval de wettelijke rente geldt. De rente over het opeisbaar bedrag zal worden berekend vanaf het moment dat Opdrachtgever in verzuim is tot het moment van voldoening van het volledige bedrag.
4. In geval van liquidatie van de onderneming van Opdrachtgever, indien het faillissement van Opdrachtgever wordt uitgesproken of wordt aangevraagd, Opdrachtgever verzoekt om sur- seance van betaling, op Opdrachtgever de wet schuldsanering natuurlijke personen van toepassing wordt verklaard, door Opdrachtgever wordt verzocht om toepassing van de wet schuld- sanering natuurlijke personen, ten laste van de Opdrachtgever conservatoir of executoriaal beslag wordt gelegd of Opdrachtgever onder curatele wordt gesteld of over zijn goederen een bewind wordt uitgesproken zijn alle vorderingen van Opdrachtnemer op Opdrachtgever ter stond opeisbaar.
5. Opdrachtnemer heeft het recht de door Opdrachtgever gedane betalingen te laten strekken in de eerste plaats in mindering van de (incasso)kosten, vervolgens in mindering van de opengevallen rente en tenslotte in mindering van de hoofdsom en de lopende rente.
6. Indien Opdrachtgever in gebreke of in verzuim is in de (tijdige) nakoming van zijn verplichtingen, dan komen alle redelijke kosten ter verkrijging van voldoening in en buiten rechte voor rekening van Opdrachtgever. In ieder geval is Opdrachtgever in het geval van een geldvordering incassokosten verschuldigd. De incassokosten worden berekend in overeenstemming met het incassotarief zoals door de Nederlandse Orde van Advocaten in incassozaken wordt geadviseerd met een minimum van 25,- euro.
7. Indien Opdrachtnemer hogere (incasso)kosten heeft gemaakt, komen deze eveneens ten laste van Opdrachtgever.
8. De administratie van Opdrachtnemer levert volledig bewijs op tussen partijen, één en andere behoudens tegenbewijs.
21.0 Financiële zekerheidstelling
1. Indien er twijfel bestaat of Opdrachtgever aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen, heeft Opdrachtnemer het recht van Opdrachtgever financiële zekerheid te verlangen. Twijfel mag bestaan zonder daar enig bewijsstuk van in handen te hebben.
2. Het bedrag van de in lid 1 genoemde financiële zekerheid zal niet hoger zijn dan het bedrag dat Opdrachtgever in redelijkheid naar het oordeel van Opdrachtnemer over een periode van zes maanden verschuldigd zal zijn.
3. De wijze van zekerheidstelling zal nader worden overeengekomen.
22.0 Eigendomsvoorbehoud
1. Alle door Opdrachtnemer geleverde zaken, daaronder mede begrepen ontwerpen, schetsen, rapportages, software, (elektronische) bestanden, enz., blijven eigendom van Opdrachtnemer totdat Opdrachtgever alle ook navolgende verplichtingen uit alle met Opdrachtnemer gesloten overeenkomsten is nagekomen en indien is overeengekomen dat het eigenaarschap na voldoen van de verplichtingen van de opdrachtgever is.
2. Opdrachtnemer mag cases van de klant gebruiken zonder de klant hierin te vernoemen. Deze cases mogen alleen gebruikt worden ter educatie in de breedste zin van het woord. Mocht Opdrachtnemer de kant willen vernoemen moet Opdrachtnemer schriftelijk toestemming verkrijgen om dit te doen. Deze cases zullen nooit verstrekt worden aan derden en blijven eigendom van Opdrachtnemer.
3. Opdrachtgever is niet bevoegd om de onder Opdrachtnemer eigendom vallende zaken te verkopen, verhuren, te verpanden aan derden al dan niet om niet in gebruik te geven, noch op enige andere wijze te bezwaren.
4. Indien derden beslag leggen op de onder eigendom voorbehoud geleverde zaken dan wel rechten daarop willen vestigen of doen gelden, is Opdrachtgever verplicht Opdrachtnemer ter stond daarvan op de hoogte te stellen.
5. Opdrachtgever verplicht zich de onder eigendom voorbehoud geleverde zaken te verzekeren en verzekerd te houden tegen brand, ontploffings- en waterschade als mede tegen diefstal en de polis van deze verzekering op eerste verzoek ter inzage te geven. Opdrachtgever is verplicht op eerste verzoek van Opdrachtnemer aan te tonen dat aan de verplichting in dit lid is voldaan.
6. Voor het geval dat Opdrachtnemer zijn in dit artikel aangeduide eigendomsrechten wil uitoefenen, geeft Opdrachtgever reeds nu onvoorwaardelijke en niet herroepbare toestemming aan Opdrachtnemer of door deze aan te wijzen derden om al die plaatsen te betreden waar de eigendommen van Opdrachtnemer zich bevinden en die zaken mede terug te nemen.
23.0 Onderzoek, klachten
1. Klachten over de verrichte werkzaamheden cq. de geleverde dienst dienen door Opdrachtgever binnen 8 dagen na ontdekking, doch uiterlijk binnen 14 dagen na voltooiing van de betreffende werkzaamheden schriftelijk te worden gemeld aan Opdrachtnemer. De ingebrekestelling dient een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming te bevatten, zodat Opdrachtnemer in staat is adequaat te reageren.
24.0 Opzegging
1. Beide partijen kunnen de overeenkomst te allen tijde schriftelijk en aangetekend opzeggen.
2. Indien de overeenkomst een abonnement betreft mogen beide partijen deze overeenkomst ook schriftelijk beëindigen. Indien Opdrachtnemer de overeenkomst beëindigd zal de Opdrachtgever gecompenseerd worden met het reeds betaalde bedrag. Als de Opdrachtgever de overeenkomst beëdigd dan is Opdrachtnemer niet verplicht tot compensatie. Opzeggen moet uiterlijk 14 dagen voor de verlengdatum van de overeenkomst. Zonder beëindiging worden de abonnementen stilzwijgend verlengd. Dit alles is van toepassing tenzij anders is overeengekomen.
3. Als gewenst wordt door de Opdrachtgever dat na het aangaan van de overeenkomst, de overeenkomst en daarbij horende werkzaamheden worden geannuleerd is Opdrachtnemer gerechtigd om alle gemaakte kosten inclusief kosten in tijd, plus een geldsom van 30% van de totale en naar redelijke wijs geschatte kosten van totale overeenkomst gedurende maximaal 1 jaar in rekening te brengen bij de Opdrachtgever. Mits dit anders is overeengekomen. De voorlopige resultaten van de tot dan toe verrichte werkzaamheden zullen dan ook onder voorbehoud ter beschikking worden gesteld aan Opdrachtgever.
4. Ieder der partijen heeft het recht de overeenkomst zonder rechterlijke tussenkomst en zonder ingebrekestelling met onmiddellijke ingang te ontbinden, indien: * de wederpartij (voorlopige) surseance van betaling heeft aangevraagd of dit aan hem is verleend; * de wederpartij in staat van faillissement is gesteld of een faillissementsaanvraag is ingediend; * de onderneming van de wederpartij wordt geliquideerd; * de ondernemingsactiviteiten feitelijk worden gestaakt; * de wederpartij in verzuim is. * indien de wet schuldsanering natuurlijke personen op Opdrachtgever van toepassing is verklaard of Opdrachtgever heeft verzocht de wet schuldsanering natuurlijke personen op hem van toepassing te ver- klaren. * Opdrachtgever onder curatele of zijn goederen onder bewind zijn gesteld.
25.0 Gevolgen van beëindiging In geval van beëindiging van de Overeenkomst, ongeacht de reden:
1. Zal Opdrachtnemer direct na beëindiging van de Overeenkomst de door haar op de voet van artikel 7 van deze voorwaarden verstrekte gegevens, data en materialen in- nemen en alle verstrekte authenticatiegegevens onbruikbaar maken;
2. Zal Opdrachtnemer één maand na beëindiging van de Overeenkomst alle voor Opdrachtgever aangegane abonnementen opzeggen.
3. Zullen alle verplichtingen die ofwel expliciet ofwel krachtens hun aard van kracht dienen te blijven, onverkort van kracht blijven.
26.0 Opschorting en ontbinding
1. Opdrachtnemer behoudt zich het recht voor de dienst tijdelijk buiten gebruik te stellen en/of het gebruik ervan te beperken, cq. de nakoming van de verplichtingen op te schorten of de overeenkomst te ontbinden, indien: * Opdrachtgever de verplichtingen uit de overeenkomst niet of niet volledig nakomt. * na het sluiten van de overeenkomst Opdrachtnemer ter kennis gekomen omstandigheden goede grond geven te vrezen dat Opdrachtgever de verplichtingen niet zal nakomen. * Opdrachtgever bij het sluiten van de overeenkomst verzocht is zekerheid te stellen voor de voldoening van zijn verplichtingen uit de overeenkomst en deze zekerheid uitblijft of onvoldoende is.
2. Voorts is Opdrachtnemer bevoegd de overeenkomst te (doen) ontbinden indien zich omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat nakoming van de overeenkomst onmogelijk of naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid niet langer kan worden gevergd dan wel indien zich andere omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat ongewijzigde instandhouding van de overeenkomst in redelijkheid niet mag worden verwacht.
3. Indien de overeenkomst wordt ontbonden zijn de vorderingen van Opdrachtnemer op Opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar. Indien Opdrachtnemer de nakoming van de verplichtingen opschort, behoudt hij zijn aan- spraken uit de wet en overeenkomst.
4. Tot heraansluiting en/of tot ter beschikkingstelling van de dienst wordt overgegaan, als blijkt dat Opdrachtgever binnen een door Opdrachtnemer gestelde termijn alsnog zijn verplichtingen is nagekomen en het ter zaken vastgestelde bedrag voor heraansluiting en/of tot ter beschikkingstelling heeft voldaan.
5. Opdrachtnemer behoudt steeds het recht schadevergoeding te vorderen.
27.0 Teruggave ter beschikking gestelde zaken
1. Indien Opdrachtnemer aan Opdrachtgever bij de uitvoering van de overeenkomst zaken ter beschikking heeft gesteld is Opdrachtgever gehouden het geleverde binnen 14 dagen in oorspronkelijke staat, vrij van gebreken en volledig te retourneren. Indien Opdrachtgever deze verplichting niet nakomt zijn alle hieruit voortvloeiende kosten voor zijn rekening.
2. Indien Opdrachtgever, om welke reden ook, in gebreke blijft met de onder 1 genoemde verplichting, heeft Opdrachtnemer het recht de daaruit voortvloeiende schade en kosten, waaronder de kosten van vervanging, op Opdrachtgever te verhalen.
28.0 Uitsluiting aansprakelijkheid
1. Buiten de in lid 4 en 5 van dit artikel genoemde gevallen rust op Opdrachtnemer geen enkele aansprakelijkheid voor schadevergoeding, ongeacht de grond waarop een actie tot schadevergoeding zou worden gebaseerd.
2. Indien Opdrachtnemer aansprakelijk mocht zijn, dan is deze aansprakelijkheid beperkt tot hetgeen in deze bepaling is geregeld.
3. Indien Opdrachtnemer aansprakelijk is voor schade, dan is die aansprakelijkheid beperkt tot maximaal het bedrag van de door de assuradeur van Opdrachtnemer te verstrekken uitkering, althans tot maximaal tweemaal het declaratiebedrag, althans dat gedeelte van de opdracht waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft. De aansprakelijkheid van Opdrachtnemer voor directe schade is te allen tijde beperkt tot maximaal 5000 euro (Zegge: vijfduizend euro).
4. In afwijking van het geen onder 3 van dit artikel is bepaald, wordt bij een opdracht met een langere looptijd dan zes maanden, de aansprakelijkheid verder beperkt tot het over de laatste zes maanden verschuldigde honorariumgedeelte.
5. Opdrachtnemer is nooit aansprakelijk voor aanpassingen die een derde partij maakt in haar dienstverlening.
6. Aansprakelijkheid van Opdrachtnemer wegens toerekenbare tekortkoming in de nakoming van een overeenkomst ontstaat slechts indien Opdrachtgever Opdrachtnemer onverwijld en deugdelijk schriftelijk in gebreke stelt, waarbij Opdrachtgever Opdrachtnemer een redelijke termijn geeft om alsnog haar verplichtingen na te komen, en Opdrachtnemer ook na het verstrijken van die termijn toerekenbaar in de nakoming van haar verplichtingen te kort blijft schieten. De ingebrekestelling dient een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming te bevatten, zodat Opdrachtnemer in staat is adequaat te reageren.
7. Voorwaarde voor het ontstaan van enig recht op schadevergoeding is steeds dat Opdrachtgever de schade zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen één (1) maand na het ontstaan daarvan schriftelijk en aangetekend bij Opdrachtnemer meldt.
29.0 Vrijwaringen
1. Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer tegen elke aansprakelijkheid jegens derden, welke aansprakelijkheid aan Opdrachtgever te wijten is, krachtens de wet of krachtens de in het verkeer of de maatschappij geldende opvattingen voor zijn rekening komen.
2. Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer voor aanspraken van derden met betrekking tot rechten van intellectuele eigendom op door Opdrachtgever verstrekte materialen of gegevens, die bij de uitvoering van de overeenkomst worden gebruikt.
3. Indien Opdrachtgever aan Opdrachtnemer informatiedragers, elektronische bestanden of software etc. verstrekt, garandeert deze dat de informatiedragers, elektronische bestanden of software vrij zijn van virussen en defecten.
4. Alle rechten van intellectuele of industriële eigendom op alle krachtens de overeenkomst door Opdrachtnemer ter beschikking gestelde programmatuur, apparatuur, analyses, ontwerpen, documentatie, rapporten, offertes, voorbereidend materiaal, e.d. (gezamenlijk: “(de) werken”) berusten uitsluitend bij Opdrachtnemer of haar licentiegevers.
30.0 Aansprakelijkheid Opdrachtgever
1. Opdrachtgever is jegens Opdrachtnemer aansprakelijk voor alle schade die Opdrachtnemer lijdt, welke schade een gevolg is van het handelen of nalaten van Opdrachtgever, zijn ondergeschikten of door Opdrachtgever ingeschakelde derden, terwijl Opdrachtgever voorts jegens Opdrachtnemer aansprakelijk is voor schade welke krachtens de in het verkeer of maatschappij geldende opvattingen voor haar rekening komt.
2. Wanneer Opdrachtgever aan enige in de overeenkomst of algemene voorwaarden opgenomen verplichtingen niet tijdig of correct voldoet, verbeurt hij een direct en zonder rechterlijke tussenkomst opeisbare boete van 5.000,- euro ongeacht het recht van Opdrachtnemer om volledige schadevergoeding of nakoming te vorderen.
31.0 Risico-overgang
1. Het risico van verlies of beschadiging van de zaken die voorwerp van de overeenkomst zijn, gaat op Opdrachtgever over op het moment waarop deze aan Opdrachtgever juridisch en/of feitelijk worden geleverd en daarmee in de macht van opdracht- gever of van een door Opdrachtgever aan te wijzen derden worden gebracht.
32.0 Overmacht
1. Opdrachtnemer is niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting, indien zij daartoe gehinderd wordt als gevolg van overmacht of door een omstandigheid die niet is te wijten aan haar schuld, en noch krachtens de wet, de in het verkeer geldende of maat- schappelijke opvattingen voor haar rekening komt.
2. Onder overmacht wordt in deze algemene voorwaarden verstaan naast hetgeen daar omtrent in de wet en jurisprudentie wordt begrepen, alle van buiten komende oorzaken, voorzien of niet voorzien, waarop Opdrachtnemer geen invloed kan uitoefenen, doch waardoor Opdrachtnemer niet in staat is de verplichtingen na te komen. Omstandig- heden die onder meer, maar niet uitsluitend, niet voor rekening van Opdrachtnemer komen zijn een storing in de energie- of materiaal- aanvoer, transportvertraging, een staking (werkstakingen in het bedrijf van Opdrachtnemer worden daaronder begrepen), het niet en/of niet meer tijdig leveren door leveranciers van hun dienst en/of product en/ of storingen in een dienst en/of een product van een leverancier. Maar ook ziekte of personeelstekorten vallen onder “overmacht”.
3. Opdrachtnemer kan zich ook op overmacht beroepen, indien de omstandigheden die (verdere) nakoming verhinderen, intreden indien Opdrachtnemer in verzuim is.
4. Voor zoveel Opdrachtnemer ten tijde van het intreden van overmacht inmiddels gedeeltelijk zijn verplichtingen uit de overeenkomst is nagekomen of deze zal kunnen nakomen, en aan het nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte zelfstandige waarde toekomt, is Opdrachtnemer gerechtigd om het reeds nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte separaat te factureren. Opdrachtgever is gehouden deze declaratie te voldoen als ware het een afzonderlijke overeenkomst.
5. Opdrachtgever is in geval van overmacht niet gerechtigd tot ontbinding van de overeenkomst over te gaan en/of schadevergoeding te vorderen.
33.0 Geheimhouding / Vertrouwelijkheid
1. Beide partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij in het kader van hun overeenkomst van elkaar of uit andere bron hebben verkregen. Informatie geldt als vertrouwelijk als dit door de andere partij is verteld of als dit voortvloeit uit de aard van de informatie.
2. Indien, op grond van een wettelijke bepaling of een rechterlijke uitspraak, Opdrachtnemer gehouden is vertrouwelijke informatie aan door de wet of de bevoegde rechter aangewezen derden mede te verstrekken, en Opdrachtnemer zich ter zake niet kan beroepen op een wettelijk dan wel door de bevoegde rechter erkend of toegestaan recht van verschoning, dan is Opdrachtnemer niet gehouden tot schadevergoeding of schadeloosstelling en is de wederpartij niet gerechtigd tot ontbinding van de overeenkomst op grond van enige schade, hierdoor ontstaan.
3. Partijen hebben in het kader van de overeenkomst geen plicht tot geheimhouding ten aanzien van informatie die: * reeds bij de partij bekend was; * onafhankelijk van de wederpartij door de partij recht- matig is verzameld; * door de partij rechtmatig zonder plicht tot geheim- houding van een derde is verkregen; * reeds door de rechthebbende in het publieke domein is vrijgegeven.
4. Opdrachtgever erkent dat de van Opdrachtnemer afkomstige programmatuur en informatie steeds een vertrouwelijk karakter heeft en dat deze bedrijfsgeheimen van Opdrachtnemer diens toeleverancier of producent van de programmatuur bevat.
5. Verstrekking van vertrouwelijke informatie aan derden mag slechts plaatsvinden in de volgende gevallen: * aan andere medewerkers en personeelsleden van de eigen onderneming die niet zijn betrokken bij de informatieverstrekking en aan derden, slechts voor zover zulks nood- zakelijk is in het kader van de overeenkomst; * aan derden, indien de partij die de informatie heeft overgedragen hiertoe voorafgaande schriftelijke toestemming heeft verleend; * aan derden, indien dit uit hoofde van een wettelijke regeling van de partij gevorderd wordt en na een directe kennisgeving van een dergelijke vordering aan de wederpartij; * aan derden indien dit nodig is voor het uitvoeren van de overeengekomen dienst.
6. In alle gevallen van verstrekking aan derden moet een geheimhoudingsverklaring getekend zijn alsmede, indien van toepassing een bewerkersovereenkomst.
7. Indien Opdrachtgever toerekenbaar te kort komt in de uitvoering van dit artikel, verbeurt deze een zonder rechterlijke tussenkomst onmiddellijk opeisbare boete van 5.000,00 euro (zegge: vijfduizend euro) per gebeurtenis, onverminderd alle verdere rechten, waaronder die op nakoming en/of vergoeding van de door haar geleden schade.
34.0 Intellectuele eigendom en auteursrechten
1. Alle door Opdrachtnemer gemaakte stukken zoals (maar niet beperkt tot) tekst, tekeningen, rapporten, adviezen, overeenkomsten, ontwerpen, schetsen, software, enz. zijn en blijven eigendom van Opdrachtnemer. Opdrachtnemer behoudt ten aanzien daarvan alle rechten en bevoegdheden die de auteurswet haar toekent, onverminderd het geen overigens in deze algemene voorwaarden is bepaald.
2. Alle door Opdrachtnemer verstrekte stukken, zoals (maar niet beperkt tot) rapporten, adviezen, overeenkomsten, ontwerpen, schetsen, tekeningen, software enz., zijn uitsluitend bestemd om te worden gebruikt door Opdrachtgever en mogen niet door hem zonder voorafgaande toestemming van Opdrachtnemer worden verveelvoudigd, openbaar gemaakt, of ter kennis van derden gebracht, tenzij uit de aard van de verstrekte stukken anders voortvloeit.
3. Opdrachtnemer is gerechtigd de door de uitvoering van de werkzaamheden toegenomen kennis voor andere doeleinden te gebruiken, voor zover hierbij geen vertrouwelijke informatie ter kennis van derden wordt gebracht. Ter zake daarvan is Opdrachtnemer aan de Opdrachtgever geen enkele vergoeding verschuldigd.
35.0 Overdracht
1. Zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Opdrachtnemer is Opdrachtgever niet gerechtigd de rechten en verplichtingen uit de overeenkomst over te dragen aan een derde, te verhuren, al dan niet om niet in gebruik te geven, te verpanden of aan de andere kant te verzwaren.
36.0 Niet-overname personeel
1. Opdrachtgever zal gedurende de looptijd van de overeenkomst als mede één jaar na beëindiging daarvan, op generlei wijze, tenzij schriftelijke toestemming is verleend door Opdrachtnemer, medewerkers van Opdrachtnemer of van ondernemingen waarop Opdrachtnemer ter uitvoering van deze overeenkomst beroep heeft gedaan en die betrokken zijn (geweest) bij de uitvoering van de overeenkomst, in dienst nemen dan wel anderszins, direct of indirect, voor zich laten werken.
2. Bij overtreding van het bepaalde in lid 1 is Opdrachtgever een directe en zonder rechterlijke tussenkomst opeisbare boete verschuldigd van €45.000,- (zegge vijfenveerigduizend euro), onverminderd het recht van Opdrachtnemer om vergoeding van de volledig door haar geleden schade te vorderen.
37.0 Geschillen
1. De rechter in de vestigingsplaats van Opdrachtnemer is bij uitsluiting bevoegd van geschillen kennis te nemen, tenzij de kantonrechter bevoegd is. Niettemin heeft Opdrachtnemer het recht het geschil voor te leggen aan de volgens de wet bevoegde rechter.
2. Partijen zullen eerst een beroep op de rechter doen nadat zij zich tot het uiterste hebben ingespannen een geschil in onderling overleg te beslechten.
38.0 Toepasselijk recht
1. Op elke overeenkomst tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever is Nederlands recht van toepassing.
39.0 Wijziging en vindplaats van de voorwaarden
1. Deze voorwaarden zijn gedeponeerd ten kantore van de Kamer van Koophandel te Breda. Van toepassing is steeds de laatst gedeponeerde versie c.q. de versie zoals die gold ten tijde van het tot stand komen van de overeenkomst.
2. Opdrachtnemer heeft het recht de Algemene Voorwaarden te wijzigen en de gewijzigde Algemene Voorwaarden op bestaande overeenkomsten van toepassing te verklaren.
3. Indien Opdrachtnemer de gewijzigde Algemene Voorwaarden op bestaande overeenkomsten van toepassing verklaart, zal Opdrachtnemer de wijzigingen tijdig bekend maken. Zij zullen in werking treden 30 dagen na de schriftelijke bekendmaking van de wijziging of op een latere datum die in de bekendmaking is vermeld.
4. Indien Opdrachtgever een wijziging in de Algemene Voorwaarden niet wenst te accepteren, kan hij de overeenkomst tegen de datum waarop de gewijzigde voorwaarden van kracht worden, opzeggen. Voorwaarde is dat Opdrachtgever de opzegging zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen twee (2) weken na de schriftelijke bekendmaking van de wijzing schriftelijk en aangetekend bij Opdrachtnemer meldt. Hierop zijn vervolgens de besproken lid-artikelen in deze algemene voorwaarden van kracht.
5. Indien enige bepaling van deze Algemene Voorwaarden nietig is of vernietigd wordt, zullen de overige bepalingen van deze Algemene Voorwaarden volledig van kracht blijven. Opdrachtgever en Opdrachtnemer zullen in overleg treden teneinde een nieuwe bepaling ter vervanging van de nietige c.q. vernietigde bepaling overeen te komen, waarbij zoveel mogelijk het doel en de strekking van de nietige c.q. vernietigde bepaling in acht worden genomen. Algemene Voorwaarden Opdrachtnemer.